Za nami wspaniała 8-dniowa wycieczka do Anglii – Szkocji. W wycieczce wzięło udział 48 uczniów Gimnazjum nr 4 i III Liceum Ogólnokształcącego, opiekunami byli: Grażyna Gulik, Renata Szczepanik, Dorota Wojdak-Kaszuba, Bartosz Rodzik.

Do Anglii przeprawiliśmy się promem, a nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Greenwich. Mogliśmy stanąć nad zerowym południkiem, jedną nogą na wschodniej, a drugą nogą na zachodniej półkuli. Następnie przepłynęliśmy statkiem po Tamizie do centrum Londynu.

W ciągu trzech dni odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc: m. in. Parlament ze słynnym zegarem Big Ben, Downing Street – siedzibę premierów brytyjskich, Most i Opactwo Westminsterskie, London Eye, Pałac Buckingham, National Gallery, Operę i Teatr Królewski, Tower of London – twierdzę londyńską, most Tower Bridge. Wszyscy byliśmy zachwyceni wizytą w Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud s. Mogliśmy zrobić zdjęcie z największymi gwiazdami sceny, osobistościami polityki, sportowcami, przejść przez tunel horroru, przejechać się taxi po londyńskiej ścieżce historii Anglii czy obejrzeć film w 4D. Spacerowaliśmy po Piccadilly Circus, St. Jame s park Trafalgar Squarez Kolumną Nelsona czy przez City – dzielnicę londyńskiej finansjery. Pamiątki zakupiliśmy na Oxford Street, a zakupy tanio zrobiliśmy w Primarku.

Dwa dni spędziliśmy w Szkocji. Zwiedziliśmy miasto York – stolicę Wikingów. Oglądając Katedrę York Minster, Opactwo Jedburgh Abbey i spacerując uroczymi uliczkami byliśmy pod dużym wrażeniem.

Jadąc malowniczą doliną rzeki Tweed dotarliśmy do Edynburga, miasta wzniesionego na stokach wygasłych wulkanów i skalistych zboczach. Kolejny dzień to zwiedzanie stolicy Szkocji – Edinburgh Castle – twierdzy górującej nad miastem, spacer średniowieczną Royal Mile, łączącą zamek z pałacem Palace of Holyrood House, w którym kiedyś mieszkała Maria Stuart, obecnie rezyduje Królowa Elżbieta II podczas pobytu w Szkocji.

Dodatkową atrakcją dla uczniów był nocleg u rodzin angielskich i szkockich. Była to okazja do poznania życia codziennego i zwyczajów, nawiązania nowych kontaktów. Porozumiewanie się w języku angielskim, przełamywanie wewnętrznych blokad, aby mówić w języku obcym to najcenniejsze efekty tej „ żywej lekcji języka angielskiego”. Szczególnie miło wspominamy Szkotów, którzy okazali się bardzo sympatyczni i przyjęli nas z otwartym sercem.

Uczniowie wrócili trochę zmęczeni, ale zachwyceni Anglią i Szkocją, z mnóstwem wrażeń i przygód, nowych doświadczeń. Niektórzy nawiązali nowe kontakty, które zamierzają utrzymywać. Obraz Anglii i Szkocji pozostanie na długo w naszej pamięci, ale już marzymy o następnych podbojach Europy.