DLA KOGO?
Metoda opracowana przez Freda Warnke przeznaczona jest do pracy z dziećmi lub osobami dorosłymi, u których występują trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia.
METODA WARNKEGO W KONTEKŚCIE DYSLEKSJI
Według koncepcji Warnke, przyczyną problemów z nauką są trudności w automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego. Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności umysłowe, które przebiegać mogą prawidłowo wyłącznie wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Jeżeli przetwarzanie bodźców zmysłowych w mózgu jest opóźnione, zwiększenie ilości ćwiczeń czytania i pisania nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Znacznie skuteczniejsze jest przyspieszenie procesów przetwarzania na poziomie centralnym poprzez ćwiczenia automatyzacji ośmiu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki wykonywanych z pomocą urządzenia Audio-Trainer 3000.
Automatyzacja funkcji przebiega w postaci treningu opracowanego przez Freda Warnke i oparta jest na trzech założeniach:
– automatyzacja przetwarzania spostrzeżeń w obszarze słuchu, wzroku i zdolności motorycznych,
– automatyzacja półkul mózgowych,
– rozwój i automatyzacja „wzrokowego języka”.
TRENING
Urządzenie Audio-Trainer 3000 zostało opracowane w ścisłej współpracy naukowców i audiologów w celu przeprowadzania treningów przetwarzania i spostrzegania centralnego docierających z otoczenia bodźców słuchowych i wzrokowych.
Opisane umiejętności można ocenić w sposób mierzalny i wytrenować korzystając z ośmiu treningów, zawartych w urządzeniu.
- Próg kolejności wzrokowej
- Próg kolejności słuchowej
- Trening słyszenia kierunkowego
- Trening różnicowania wysokości dźwięków
- Trening synchronicznego wystukiwania rytmu
- Trening czasu reakcji
- Trening wzorca częstotliwości
- Trening różnicowania długości dźwięków
Dodatkową funkcją urządzenia jest możliwość włączenia do każdego treningu dźwięków zakłócających o różnych natężeniach głośności. Ta funkcja trenuje umiejętność wychwytywania stosownych informacji w otoczeniu pełnym dźwięków. Symulowane są tutaj dwa typy dźwięków:
Głosy (szum głosów) – do trenowania zrozumienia mowy w naturalnym środowisku np. w restauracji
Szumy – do trenowania zrozumienia mowy w głośnym otoczeniu.
Dodatkowo zajęcia uzupełniają trening motoryczny i trening lateralny.
KORZYŚCI Z PRACY METODĄ WARNKEGO
Efektywność metody ma solidne podstawy naukowe i jest poparta badaniami.
Wśród korzyści wylicza się:
– poprawa umiejętności czytania i/lub pisania,
– szybsze rozumienie mowy,
– wzmocnienie słyszenia kierunkowego,
– poprawa rozumienia bodźców słuchowych,
– zwiększenie uwagi i koncentracji nawet w trudnych warunkach środowiskowych tj.: hałas, rozmowy,
– treningi opóźniają naturalny proces starzenia się słuchu,
– treningi znacznie poprawiają komfort słyszenia dzięki czemu zmniejszają również poziom stresu podczas pracy ucznia.