Rok dla Niepodległej

Stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę to dobry czas, aby wśród uczniów wzbudzić przywiązanie do Ojczyzny i symboli narodowych oraz odświeżyć, wzbogacić czy też utrwalić wiadomości z historii dziejów Polski. Nauczyciele bibliotekarze, dbając o edukacje patriotyczną i włączając się w działania nakierowane na patriotyczne wychowanie młodego pokolenia, przygotowali cykl zajęć przybliżających historię Niepodległej. Działania te zharmonizowały się z Międzynarodowym Miesiącem Bibliotek Szkolnych, któryobchodzimy w październiku. Każdy uczeń, ten najmłodszy ze szkoły podstawowej, gimnazjalista czy licealista, mógł znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

I tak, już w drugiej połowie września i początkiem października, starsi uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum wzięli udział w warsztatach kinowych prowadzonych przez pracownika MMJ na temat naszego rodaka – jaworznianina, pilota zasłużonego w czasie II wojny światowej – Karola Pniaka, a następnie obejrzeli film „Dywizjon 303. Historia prawdziwa”.

Dla pierwszaków i drugoklasistów czekały w bibliotecznej sali multimedialnej skarby naszej kultury – „Baśnie i bajki polskie”. Przybliżyły najmłodszym w zabawny sposób nasze tradycje narodowe, pokazały jej różne oblicza. A żeby wywołać refleksję i wykorzystać dziecięcą wyobraźnię, maluchy dostały zadanie konkursowe – stworzenie dowolną techniką ilustracji do obejrzanej baśni. Autorzy najciekawszych prac zostali symbolicznie uhonorowani, a z wszystkich dzieł powstała wystawa, którą można było podziwiać w szkolnej bibliotece. Uczniowie klas czwartych i piątych poznawali i pogłębiali historię Polski m.in. układając puzzle edukacyjne odkrywając na kartach gry „Znaj Znak” historię polskiego sportu czasów II Rzeczypospolitej i losy zawodników w okresie II wojny światowej. Niektórzy odwiedzali miejsca pamięci grając w „Znaj Znak. Pamięć”. Dużym zainteresowaniem cieszył się „Polak Mały”. Ułożony z puzzli na stolikach biały orzeł na czerwonym polu, spontanicznie zainspirował uczniów do uroczystego odśpiewania „Mazurka Dąbrowskiego”.

Również uczniowie liceum mogli poznać historię Polski w odmienny niż na lekcjach sposób. Pod czujnym okiem nauczyciela historii układali mapę historyczną okupowanej Polski „ IV rozbiór Polski”, aby zaznaczać na niej ważne wydarzenia z przedednia i okresu II wojny światowej, umieszczone na kartach informacyjnych. Alternatywą było podążanie po planszy z misiem Wojtkiem śladami 2. Korpusu Polskiego od ZSRS do Edynburga i zbieranie po drodze pamiątek związanych z losami żołnierzy gen. Andersa i ich słynnego niedźwiedzia. Można było choć przez chwilę poczuć się jednym z asów powietrznych z„Dywizjonu 303” i walczyć żetonami. Każde spotkanie poprzedzone było krótką pogadanką na temat tego tak ważnego dla wszystkich Polaków narodowego święta. Wszystkie udostępnione dla uczniów gry edukacyjne nauczyciele bibliotekarze pozyskali po długich i rzeczowych konsultacjach z Naczelnikiem Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Katowicach.

Zdaniem nauczycieli i uczniów, takie inne, niestandardowe lekcje mają same zalety. Są bardzo ciekawe, przydatne i atrakcyjne. Aktywizują, angażują do działania, pomagają zrozumieć i zapamiętać miejsca, fakty czy daty, wyjaśniają wątpliwości. Wiedza wchodzi do głowy w sposób łatwy i przyjemny, niekiedy nawet nieświadomie i mimowolnie. Kształcą ponadto spostrzegawczość i pamięć, rozwijają umiejętności niezbędne w pracy zespołowej. Akcja odbiła się echem, uczniowie po zakończonych lekcjach organizują się w małe grupki i odwiedzają bibliotekę, aby choć przez chwilę pograć w niecodzienne planszówki.

Nauczyciele bibliotekarze
R. Koczur, E. Trawa

drukuj